‘K.O.R.K’
Fortællingen Kongelundens Rumkapsler
En efterårsnat i oktober fik observatoriets gæster sig en oplevelse de sent vil glemme. Under kongelundens himmel, påbegyndte fire rumkapsler deres tilbagevending til jorden efter en længere rejse til fjerne galakser. Området de landede i var ikke helt, som de huskede det. Her fandtes nu kratere og fragmenter fra kometnedslag, overflader som var de endt på månen og bevoksninger som havde de opdaget en ukendt planet. Ud fra kapslerne myldrede det hastigt med nysgerrige astronauter, som havde ventet flere år på at undersøge området som de første. Kongelundens Rumkapsler (K.O.R.K) var vendt hjem.
Oplevelsen
Rummet er tilbage på dagsordenen. Vi oplever en stigende interesse for rumrejser, tekniske ekspeditioner, satellitopsendelser, naturoplevelser og sågar rumturisme. Det sætter skub i forholdet til vores planet.
K.O.R.K er en oplevelsespark, der bruger arkitekturen og naturen som historiefortæller. Parken er designet til at emme af små oplevelser og referencer, der relaterer sig til opdagelsen af det ukendte. Fortællinger som “de første fodspor”, kroppens fysiologi, fredet mørke til leg i månelandskaber gør K.O.R.K til et sted, hvor besøgende kan leve sig ind i historien som “opdagelsesrejsende”.
K.O.R.K’s besøgende skal kunne lege forskere i et ekspeditionshold, og sætte de første fodspor i området og være med til udforske og afdække fænomener på jorden. Efter hvert ophold, vil de klargøre området til de næste, således oplevelsen genopstår på ny fra ophold til ophold.
Designtilgang
K.O.R.K, og det tilhørende område, er designet med fokus på mennesket, oplevelser og leg. Kapslernes (science-shelternes) asymmetriske form er
en arkitektonisk reference til science fiction-verdenen, og er som i en rumkapsel designet til at optage mindst nødvendigt plads. Her er den indvendige organisering en tæt cellestruktur af det optimale sovemodul, der giver det mest effektive volumen inde såvel som ude. Det skaber en unik oplevelse for overnatning i forskellige højder, som omslutter den besøgende i følelsen af at være i rummet.
Praktisk kan kapslerne huse 28 (+6 ved brug af gulvareal) sovende gæster og med deres ramper, som tilpasses terrænet, sikre lige tilgang for besøgende. De største kapsler kan, udover overnatning, udnyttes som undervisningsrum.
Området omkring kapslerne og sanitetsbygningen er belagt med stigrus og større sten (kampesten) for at give et indtryk af velkendte og fremmede planeter.
Følgende projekt er et Konkurrenceforslag til Ole Rømer - Oberservatoriet i Aarhus - etableringen af science hytter. Tak for invitationen til sciencemuseerne, CF møller og realdania og stort tillykke til vinderne.
Klient: CF Møller, Kongelunden
Lokation: Aarhus, Danmark
Dato: 2022
Arkitekt: Rumgehør
Status: Konkurrenceforslag
Samarbejdspartnere: Charles Hope, THA
Architecture, Design, Interior, research, competition